Στις 8 Απριλίου υπογράφεται η συμφωνία πώλησης του ΟΛΠ στην Cosco
Λίγες ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στις 21 Μαρτίου, η διοίκηση της ΣΕΠ ΑΕ, της θυγατρικής του κινεζικού ομίλου Cosco που διαχειρίζεται το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, επιδιώκει μέσα στο προσεχές 12μηνο να διπλασιάσει τον αριθμό των σιδηροδρομικών δρομολογίων προς Κεντρική Ευρώπη. Σύμφωνα με πληροφορίες στις 8 Απριλίου πρόκειται να υπογραφεί η συμφωνία πώλησης μετόχων μεταξύ της Cosco και του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) για την εξαγορά του 67% του ΟΛΠ .
Σήμερα τα δρομολόγια έχουν αυξηθεί σε εννέα την εβδομάδα, από μόλις πέντε πριν από λίγους μήνες, και στόχος της διοίκησης της ΣΕΠ ΑΕ είναι να φτάσουν τα 18 – 20 την εβδομάδα εντός του επόμενου έτους. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η προσπάθεια για ενίσχυση των εισερχόμενων φορτίων μέσω σιδηροδρόμου στον Πειραιά και ήδη καταγράφεται ένα δρομολόγιο από Κεντρική Ευρώπη την εβδομάδα. Σημειώστε πως οι υποδομές της ΣΕΠ ΑΕ της επιτρέπουν να διαχειρίζεται ακόμα και δέκα τραίνα ημερησίως στις εγκαταστάσεις του Πειραιά.
Οσο για τους χρόνους, με βάση τα σημερινά δεδομένα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, η διαδρομή μέχρι την Γερμανία ή την Πολωνία διαρκεί 4 – 5 ημέρες, μέχρι την Τσεχία ή την Ουγγαρία 3 – 4 ημέρες και μέχρι την Σερβία 1 – 2 ημέρες.
Οι Κινέζοι της Cosco επιδιώκουν να αξιοποιήσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο για την ενίσχυση της παρουσίας του Πειραιά στο διαμετακομιστικό εμπόριο. Μάλιστα, τα πρώτα στοιχεία του 2016 δείχνουν πως παρά τη διεθνή συγκυρία και την προσφυγική κρίση, η ΣΕΠ ΑΕ συνεχίζει να αυξάνει τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Η αύξηση στο πρώτο δίμηνο του έτους φτάνει το 13,2%, ενώ με ταχείς ρυθμούς προωθείται η επένδυση στο δυτικό τμήμα της προβλήτας ΙΙΙ η οποία πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο καλοκαίρι, δηλαδή αρκετούς μήνες νωρίτερα από τη συμβατική προθεσμία. Εντός του Μαϊου αναμένεται να φτάσουν στον Πειραιά οι πρώτες από τις 15 γερανογέφυρες που θα εγκατασταθούν στη νέα προβλήτα.
Όταν ολοκληρωθεί το έργο, η δυναμικότητα των δύο προβλητών που διαχειρίζεται η ΣΕΠ (ΙΙ και ΙΙΙ) θα αυξηθεί στα 6.200.000 TEU από μόλις 3.700.000 TEU σήμερα. Αν μάλιστα προστεθεί και η προβλήτα Ι που σήμερα βρίσκεται υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ, τότε η δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά φτάνει τα 7.000.000 TEU.
Κατά τη διάρκεια πρόσφατης ξενάγησης η διοίκηση της ΣΕΠ ΑΕ υποστήριξε, μάλιστα, πως στόχος είναι να φτάσει ο Πειραιάς στην πρώτη θέση των εμπορευματικών λιμένων της Ευρώπης μέχρι το 2020, κατάταξη που του εξασφαλίζει και είσοδο στην πρώτη πεντάδα – εξάδα ολόκληρης της Ευρώπης πίσω από τα τεράστια λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.
Η συμφωνία εξαγοράς του ΟΛΠ
Η υπογραφή της συμφωνίας πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ θα γίνει εκτός απροόπτου, στις 8 Απριλίου, ενώ την ίδια ημέρα θα υπογραφεί και η συμφωνία μετόχων, που προσδιορίζει τις σχέσεις των δυο βασικών μετόχων αφού το δημόσιο θα διατηρήσει σημαντικό ποσοστό των δικαιωμάτων ψήφου κατά τα επόμενα 5 έτη τουλάχιστον.
Αρχικά η Cosco Group θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός διαστήματος πέντε ετών, και εφόσον έχει εκπληρώσει όσα περιγράφονται στη συμφωνία αγοράς μετοχών, συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67%. Το ποσό των 88 εκατ. ευρώ θα κατατεθεί μέχρι τότε σε ειδικό λογαριασμό τους τόκους του οποίου θα εισπράττει το ελληνικό δημόσιο. Το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει ποσοστό 7% στον ΟΛΠ.
Μετά την υπογραφή των παραπάνω συμφωνιών θα πρέπει να γίνουν νόμος του κράτους και να ψηφιστούν από την Βουλή μαζί και με την σύμβαση παραχώρησης, ή master concession, μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου με βάση την οποία ο ΟΛΠ θα διαχειρίζεται και εκμεταλλεύεται τις λιμενικές υποδομές του Πειραιά, οι οποίες παραμένουν στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου. Η σύμβαση παραχώρησης θα εχει πριν φτάσει στην Βουλή εγκριθεί και από τον ΟΛΠ.
