ΟΛΠ: Στους κερδισμένους της εκεχειρίας στη Μέση Ανατολή ο Πειραιάς
Ισχυρή ώθηση αναμένει ο ΟΛΠ από το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ
Μεταξύ των µεγάλων κερδισµένων από την εκεχειρία των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα αναµένεται να βρεθεί ο Οργανισµός Λιµένος Πειραιώς (OΛΠ), εφόσον βέβαια η κατάπαυση του πυρός δεν αποδειχθεί παροδική.Ωστόσο, η αισιοδοξία πως η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ θα ανοίξουν πάλι για τη διεθνή ναυσιπλοΐα είναι αυτή τη στιγµή ισχυρότερη από ό,τι οποιαδήποτε στιγµή το τελευταίο ενάµισι έτος. Είναι χαρακτηριστικό ότι και οι τρεις µεγάλες συµµαχίες ναυτιλιακών εταιρειών που εκτελούν τακτικές γραµµές µεταφορών εµπορευµατοκιβωτίων έχουν καταρτίσει για το 2025 διπλά πλάνα, δηλαδή και µε διέλευση από το Σουέζ και µε περίπλου της Αφρικής.
Το λιµάνι του Πειραιά και ειδικότερα οι τερµατικοί σταθµοί µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων επλήγησαν εµπορικά κατά το τελευταίο έτος από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς όλες οι µεγάλες γραµµές µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων διέκοψαν ή περιόρισαν δραστικά τη διέλευσή τους από το Σουέζ, ανακατευθύνοντας τα δροµολόγιά τους προς την Ευρώπη γύρω από την Αφρική σε λιµάνια της Δυτικής Μεσογείου και της Βόρειας Ευρώπης.
Είναι χαρακτηριστικό πως από 5,1 εκατ. εµπορευµατοκιβώτια (TEU) που διακινήθηκαν το 2023 από τους τρεις προβλήτες του Οργανισµού Λιµένος Πειραιώς, η διακίνηση εκτιµάται ότι υποχώρησε κοντά στα επίπεδα των 4,8 εκατ. εµπορευµατοκιβωτίων το 2024. Τα οριστικά νούµερα για το 2024 δεν έχουν ακόµη ανακοινωθεί όλα, αλλά αυτά για τους προβλήτες 2 και 3, που τελούν υπό υποπαραχώρηση στη «Σταθµός Εµπορευµατοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.», έχουν γνωστοποιηθεί και δείχνουν υποχώρηση της τάξεως του 7,8%, στα 4,228 εκατ. εµπορευµατοκιβώτια. Παράλληλα, τα στοιχεία από το εννεάµηνο δείχνουν οριακή ανάκαµψη στον προβλήτα 1, παραπέµποντας στις παραπάνω εκτιµήσεις.
Η κεφαλαιοποίηση του ΟΛΠ είναι κοντά στα υψηλά επίπεδα του 2008 – Η μετοχή κινείται πλέον πάνω από τα 30 ευρώ.
Στους προβλήτες υποδοχής των µεγάλων πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων στο Νέο Ικόνιο περιµένουν ήδη αύξηση της κίνησης τις επόµενες εβδοµάδες και µήνες, καθώς κάποιες εταιρείες ανακοίνωσαν πως ξεκινούν δοκιµαστικά να στέλνουν καράβια τους από το Σουέζ.
Οι θετικές αυτές προσδοκίες δεν έχουν διαφύγει την προσοχή της χρηµατιστηριακής αγοράς, που έχει οδηγήσει την κεφαλαιοποίηση του Οργανισµού Λιµένος Πειραιώς στο Χρηµατιστήριο Αθηνών κοντά στα ιστορικά υψηλά επίπεδα του 2008. Συγκεκριµένα, η µετοχή κινείται πλέον πάνω από τα 30 ευρώ (µε ιστορικό υψηλό τα 31,12 ευρώ ανά µετοχή στις αρχές του 2008), µε τη χρηµατιστηριακή αποτίµηση πέριξ των 770 εκατ. Η πολιτική διανοµής µερισµάτων της εισηγµένης λειτουργεί επίσης θετικά, εξηγούν κύκλοι της αγοράς. Πέρυσι η µερισµατική απόδοση διαµορφώθηκε στο 5% και διανεµήθηκαν στους µετόχους 33 εκατ. από τα καθαρά κέρδη της ΟΛΠ Α.Ε. Οι µετοχές που βρίσκονται στην ελεύθερη διασπορά αντιστοιχούν περίπου στο 20% του µετοχικού κεφαλαίου, καθώς η εταιρεία ελέγχεται πλειοψηφικά από την China Cosco Shipping Corporation LTD (67%), ενώ συµµετέχει και το Δηµόσιο µέσω της Ελληνικής Εταιρείας Συµµετοχών και Περιουσίας (7,14%). Στους θεσµικούς που έχουν πάρει θέση ξεχωρίζει η Helikon Investments µε 5,376%.
Διεθνείς ναυλοµεσιτικοί οίκοι, πάντως, παραµένουν επιφυλακτικοί για την εκεχειρία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ειδικότερα, η S&P Global Market Intelligence εκτιµά πως οι επιθέσεις των Χούθι στην εµπορική ναυτιλία είναι πιθανό να επαναληφθούν το 2025, επειδή οι προοπτικές επιτυχούς ολοκλήρωσης της συµφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα παραµένουν χαµηλές. Η φιλοπαλαιστινιακή οργάνωση ανταρτών της Υεµένης δήλωσε την Κυριακή ότι θα σταµατήσει τις επιθέσεις σε πλοία µη ισραηλινής ιδιοκτησίας ή σηµαίας, αλλά άφησε ανοιχτό το ενδεχόµενο για συνέχιση αυτής της εκστρατείας στην Ερυθρά Θάλασσα εάν οι ΗΠΑ και το Ηνωµένο Βασίλειο ξεκινήσουν περαιτέρω αεροπορικές επιδροµές εναντίον τους.
Πηγή: kathimerini.gr
