Published on 04 Νοεμβρίου 2021 | by Greekports
0Ο Πειραιάς θα γίνει μεγάλος κόμβος εφοδιασμού
Πηγή: kathimerini.gr
«Στοχεύουμε να φτάσουμε τη δια-κίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα 10 εκατ. ετησίως, ώστε να είμαστε ο μεγαλύτερος εφοδιαστικός κόμβος στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη», επισημαίνει μιλώντας στην «Κ» ο εκτελεστικός πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Yu Zenggang, εξηγώντας πως η πρόσφατη συμφωνία με το ελληνικό Δημόσιο –βάσει της οποίας η Cosco Shipping απέκτησε το επιπλέον 16% του μετοχικού κεφαλαίου και πήρε πενταετή παράταση για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων– ξεκλειδώνει τα απαραίτητα έργα και παρέχει την ευκαιρία στον όμιλο να πάει πέρα από τις υποχρεωτικές επενδύσεις, «όταν οι συνθήκες είναι σωστές». Απαριθμεί επίσης τα μέτρα που λαμβάνει ο ΟΛΠ για να διασφαλίσει την εργασιακή ασφάλεια του προσωπικού του, στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος αυτή την εβδομάδα στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, ενώ δηλώνει τη δέσμευση του ομίλου στους ευρωπαϊκούς στόχους για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ερωτηθείς για τις αντιδράσεις που προκαλεί μεταξύ πολλών ελληνικών ναυπηγοεπισκευαστικών –και όχι μόνον– επιχειρήσεων η δραστηριοποίηση στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος ισχυρίζεται πως στόχος είναι να ενισχυθεί συνολικά η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην Ελλάδα και δι’ αυτής οι απολαβές για όλες τις τοπικές επιχειρήσεις κάθε μεγέθους μέσω νέων ευκαιριών από ένα πολύ μεγαλύτερο πελατολόγιο. Υπολογίζει πως η συνεισφορά του ΟΛΠ στο ΑΕΠ της χώρας ανέρχεται στο 0,78% και θεωρεί πως αυτό θα ενισχυθεί περαιτέρω, ενώ απαριθμεί πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Cosco Shipping στο πλαίσιο των αρχών για το περιβάλλον, την κοινωνία και τη διακυβέρνηση (ΕSG).
– Είστε ικανοποιημένος με τη γενικότερη λειτουργία και ανάπτυξη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς;
– Το λιμάνι του Πειραιά παίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο με τις εγγενείς δυνατότητές του και την αξία του, ως πύλη στη Μεσόγειο, συνδέοντας τη Μέση Ανατολή, τα Βαλκάνια, τη Νότια Ευρώπη και την ηπειρωτική Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη μέσω χερσαίων και θαλάσσιων δικτύων εφοδιασμού, ενώ είναι και ο κοντινότερος κεντρικός λιμένας στο κανάλι του Σουέζ. Το 2008 ο όμιλος Cosco Shipping, ως ηγέτης στην παγκόσμια ναυτιλία, ήταν η μόνη επιχείρηση που πίστεψε πραγματικά στην αξία του λιμένα Πειραιώς και που συμμετείχε με εντιμότητα, κερδίζοντας τον διαγωνισμό για τη συμφωνία παραχώρησης του προβλήτα 2 και του προβλήτα 3, όταν κανένας άλλος στον κόσμο δεν έκανε προσφορά. Μέσα σε λίγα χρόνια ο Πειραιάς κατάφερε να γίνει πρώτο λιμάνι στη Μεσόγειο, όσον αφορά τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και πλέον βρίσκεται στην 26η θέση παγκοσμίως από την 93η θέση που βρισκόταν το 2010. Ταυτόχρονα, είναι ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια, το οποίο συνδυάζει πολλές δραστηριότητες, όπως του σταθμού κρουαζιέρας, επιβατηγών-οχηματαγωγών και οχημάτων, έχοντας σημαντική συνεισφορά στην τοπική οικονομία και βιομηχανία.
– Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;
– Το λιμάνι του Πειραιά μπαίνει σε μια νέα εποχή ευημερίας με κοινά οφέλη για την ελληνική κοινωνία και τους μετόχους. Μακροπρόθεσμα, αναπτύσσοντας περαιτέρω το λιμάνι, στοχεύουμε να φτάσουμε στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, τα 10 εκατ. TEU (σ.σ. εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) ώστε να είμαστε ο μεγαλύτερος εφοδιαστικός κόμβος στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Επισημαίνεται, πως η παραπάνω ανάπτυξη λαμβάνει χώρα πάντοτε με γνώμονα τον σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος, των εργαζομένων, των πελατών και των προμηθευτών. Ωστόσο, με την ίδια αφοσίωση και αίσθηση ευθύνης θα συνεχίσουμε τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης παραμένοντας πιστοί στο όραμα ο Πειραιάς να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη και ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στον κόσμο, σε όρους περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης.
– Μετά το τραγικό δυστύχημα στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων αυτή την εβδομάδα, μπορείτε να μας πείτε ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνετε ώστε να είναι ασφαλείς οι εργαζόμενοί σας στον χώρο εργασίας τους;
– Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς αναγνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να διασφαλίζονται οι ασφαλείς συνθήκες και χώροι εργασίας για το προσωπικό του, καθώς και οι ασφαλείς συνθήκες μεταφοράς όλων – πελατών, επιβατών, κ.λπ. Ως εκ τούτου εφαρμόζει πλήρως όλους τους απαραίτητους κανόνες υγείας και ασφαλείας για τους εργαζομένους του και τις περιοχές ευθύνης του. Η εταιρεία διαθέτει γιατρό εργασίας, σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι αρμοδιότητες του οποίου συμπεριλαμβάνουν την παροχή οδηγιών και συμβουλών προς τον εργοδότη, τους εργαζομένους και τους εκπροσώπους τους, γραπτά ή προφορικά, σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Ταυτόχρονα, ο ΟΛΠ Α.Ε. απασχολεί δύο τεχνικούς ασφαλείας και μαζί με τον γιατρό εργασίας υποβάλλουν τις αναφορές τους στη διοίκηση της εταιρείας. Σημειώνουμε επίσης, πως στις περιοχές υψηλού κινδύνου ατυχήματος (σταθμός εμπορευματοκιβωτίων και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη) υπάρχουν δύο ασθενοφόρα με εκπαιδευμένο προσωπικό διάσωσης (δύο διασώστες ανά όχημα) που βρίσκονται εκεί 24/7 για να καλύψουν οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη. Τέλος, έχει συσταθεί και η επιτροπή υγείας και ασφάλειας εργαζομένων, η οποία στελεχώνεται από εργαζομένους και συνεδριάζει τακτικά για όλα αυτά τα ζητήματα με την παρουσία εκπροσώπων της εργοδοσίας.
– Σας δόθηκε πενταετής παράταση για την ολοκλήρωση των υπολειπόμενων υποχρεωτικών επενδύσεων και το επιπλέον 16% του ΟΛΠ. Τι σας κάνει να πιστεύετε πως δεν θα υπάρξουν νέες καθυστερήσεις;
– Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, την κυβέρνηση και την Cosco Shipping, που δημιουργεί σημαντικά αμοιβαία οφέλη. Η νέα συμφωνία αποδεικνύει τη δυνατότητα δίκαιης μεταχείρισης των επενδυτών από την πλευρά της κυβέρνησης, δημιουργώντας ένα περιβάλλον φιλικό προς όλους τους επενδυτές και ταυτόχρονα ξεκλειδώνει τα απαραίτητα έργα, με θετικό αντίκτυπο για την οικονομία της χώρας. Από την άλλη, η νέα συμφωνία παρέχει την ευκαιρία στην Cosco Shipping να αναδείξει τις δυνατότητές της και να πάει και πέρα από τα υποχρεωτικά έργα, όταν οι συνθήκες είναι σωστές.
– Πολλές επιχειρήσεις και οργανώσεις εργατικών σωματείων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και άλλους τομείς, σας κατηγορούν ότι τις «εκτοπίσατε» και απειλείτε τα συμφέροντά τους. Τι απαντάτε σε αυτό;
– Η επένδυση στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος χωρίζεται σε δύο φάσεις, οι οποίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Η πρώτη φάση, αξίας 31 εκατομμυρίων ευρώ, έχει ήδη οριστικοποιηθεί, ενώ η δεύτερη φάση που αφορά επένδυση 24 εκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων δυόμιση ετών. Με αυτό το επενδυτικό έργο μεγάλης κλίμακας στοχεύουμε στην αναβίωση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, καθιστώντας τον Πειραιά ελκυστικό προορισμό και κύριο κέντρο επισκευών πλοίων στη Μεσόγειο. Χρησιμοποιούμε το παγκοσμίως γνωστό όνομα της Cosco Shipping για να προσελκύσουμε στον Πειραιά ένα διεθνές ναυπηγοεπισκευαστικό πελατολόγιο, ενώ παράλληλα επισπεύδουμε τις δυνατότητες της ζώνης μέσω καινοτομιών στις υποδομές, στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα, στην επέκταση σε νέα είδη επισκευής πλοίων, στην αύξηση της παραγωγικής ικανότητας και τη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων. Και μια ισχυρή ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία σημαίνει απολαβές για τις τοπικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, μέσω νέων επιχειρηματικών ευκαιριών και παροχή υπηρεσιών σε ένα πολύ μεγαλύτερο και συνεχώς αυξανόμενο πελατολόγιο.
«Σχεδιάζουμε ένα νέο πάρκο στην περιοχή του σταθμού κρουαζιέρας»
– Τι δράσεις υλοποιούνται για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο συγκρότημα του λιμένα Πειραιώς; Θα αναπτύξετε την παραγωγή σας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας; Ποιες πρωτοβουλίες έχετε λάβει για να μειώσετε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμένα γενικά;
– Γνωρίζουμε καλά πως η εκθετική ανάπτυξή μας θα είναι βιώσιμη μόνο όταν συνδέεται με τη λογική της πράσινης ανάπτυξης. Συνεπώς, η περιβαλλοντική ευθύνη μας για τον λιμένα Πειραιώς εξελίχθηκε σε βασική στρατηγική προτεραιότητα. Ως εκ τούτου, λαμβάνουμε όλα τα προληπτικά και διορθωτικά μέσα που απαιτούνται τόσο εφαρμόζοντας απολύτως τη νομοθεσία όσο και ενεργώντας πέρα από τις απαιτήσεις αυτές, πιστοί στη δέσμευσή μας να δρούμε ως πρότυπο πράσινης καινοτομίας και περιβαλλοντικών επιδόσεων στη βιομηχανία λιμένων. Κύριος στόχος μας είναι η ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στο περιβάλλον. Εχουμε υιοθετήσει και υλοποιούμε μια σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις με στόχο την ελαχιστοποίηση των εκπομπών CO2 μέσω της χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας και μεριμνούμε για μια σωστή πολιτική διαχείρισης απορριμμάτων, παράλληλα με τη μείωση του θορύβου και τη διατήρηση της ποιότητας των νερών του λιμένα. Ως μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου EcoPorts ετοιμάζουμε μια ετήσια αναφορά «αυτοδιάγνωσης» για την ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων σχετικά με τη διαχείριση των κρίσιμων περιβαλλοντικών ζητημάτων στον λιμένα. Επιπλέον, εφαρμόζουμε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση περιβαλλοντικής διαχείρισης, πιστοποιημένη από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης Λιμένων (Port Environmental Review System – PERS), ενώ έχουμε ήδη γίνει παραγωγός ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, από το 2016 λειτουργούμε έναν φωτοβολταϊκό σταθμό 430 KWp εντός της περιοχής του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης, ο λιμένας Πειραιώς κατέχει πολλές περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις, επιπλέον της ενεργής συνεισφοράς του σε μια σειρά ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών έργων και πρωτοβουλιών, στηρίζοντας έτσι το όραμα της εταιρείας για έναν πράσινο λιμένα Πειραιώς. Θα ήθελα να τονίσω ότι ασπαζόμαστε τη φιλοδοξία της Ευρώπης να γίνει η πρώτη περιοχή με μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών έως το 2050 και ήδη παίζουμε στρατηγικό ρόλο ώστε η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία να πραγματοποιηθεί.
– Πολλοί πολίτες του Πειραιά ανησυχούν γιατί σταδιακά χάνουν την επαφή με τη θάλασσα και τη φυσική επέκταση της πόλης τους. Ποιες πρωτοβουλίες στήριξης της τοπικής κοινωνίας αναλαμβάνετε;
– Αμεσα πρόκειται να κατασκευάσουμε ένα νέο μοντέρνο πάρκο με ποδηλατοδρόμους μέσα στην περιοχή του σταθμού κρουαζιέρας, το οποίο θα μπορούν να απολαμβάνουν τόσο οι πολίτες του Πειραιά και των γειτονικών δήμων όσο και όλοι οι επισκέπτες. Ωστόσο, η διοίκηση του ΟΛΠ, όπως ήδη προαναφέρθηκε, εφαρμόζει μια ολιστική στρατηγική ανάπτυξης, η οποία περιλαμβάνει όχι μόνο έργα και επενδύσεις, αλλά και την παροχή υποστήριξης προς τους πολίτες και τις τοπικές κοινωνίες, παράλληλα με τη φροντίδα του περιβάλλοντος και την καλή διακυβέρνηση. Εντός αυτού του πλαισίου, ο Οργανισμός σε ετήσια βάση εφαρμόζει ένα συνεχές πρόγραμμα στήριξης ευπαθών και ευάλωτων ομάδων, καταπολέμησης της φτώχειας και ενίσχυσης του αθλητισμού, ενώ βοηθά τη νέα γενιά στην εκπαίδευσή της και σε άλλες σημαντικές δραστηριότητες. Τα έτη 2019-2020 ο ΟΛΠ μέσω του Cosco Shipping Charity Foundation και σε συνεργασία με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό υλοποίησαν το πρόγραμμα «Children Included», όπου προσφέρθηκε το ποσό των 500.000 ευρώ για τη στήριξη πάνω από 4.000 παιδιών από οικογένειες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες και που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό. Επιπλέον, το Cosco Shipping Charity Foundation, κατά τη διάρκεια της περιόδου 2018-2019, ενίσχυσε οικονομικά με το ποσό των 100.000 ευρώ την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή ενόψει των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων το 2022. Ο Οργανισμός θα συνεχίσει συστηματικά και στο μέλλον τη στήριξη των πολιτών και της κοινωνίας ευρύτερα.
Επενδύσεις 1 δισ.
– Πώς συνεισφέρει στην οικονομία της Ελλάδας η δραστηριότητα της Cosco Shipping;
– Ο ΟΛΠ έχει αποδειχθεί αμοιβαία επωφελής, έχει συνεισφέρει δυναμικά στην οικονομική ανάκαμψη και κοινωνική ανάπτυξη στην Ελλάδα και ευθυγραμμίζεται με τα συμφέροντα του ελληνικού κράτους και του ελληνικού λαού. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η συνεισφορά της εισηγμένης εταιρείας στο ΑΕΠ της χώρας το 2020 ήταν ίση με το 0,78% του ΑΕΠ. Ωστόσο, η Cosco Shipping με τις συστηματικές και στοχευμένες επενδύσεις στον λιμένα το επόμενο διάστημα αναμένεται να ωφελήσει ακόμα περισσότερο την ελληνική οικονομία.
– Τι ποσά έχετε δαπανήσει μέχρι τώρα για τον Πειραιά;
– Εως και το 2021, ο όμιλος Cosco Shipping έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ. Με την κατασκευή του προβλήτα 2 και του προβλήτα 3 ο όμιλος υλοποίησε επενδύσεις που ξεπερνούν τα 600 εκατ. ευρώ και οι οποίες οδήγησαν στη θεαματική αύξηση της δυναμικότητας του λιμένα στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, που πλέον υπερβαίνουν τα 7,2 εκατ. TEU ετησίως. Ωστόσο, από τον Απρίλιο του 2016 η εταιρεία προσέφερε το ποσό των 368,5 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του πλειοψηφικού ποσοστού του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, ενώ επισημαίνεται ότι από τη σύμβαση παραχώρησης απορρέουν υποχρεωτικές επενδύσεις της τάξεως των 294 εκατ. ευρώ, μέρος των οποίων έχει ήδη υλοποιηθεί και ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Το άθροισμα αυτών των ποσών είναι άνω του 1 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο όμιλος έχει προσφέρει περισσότερες από 3.000 άμεσες θέσεις εργασίας στην τοπική κοινωνία και πάνω από 10.000 θέσεις εργασίας σε σχετικές υπηρεσίες, συνεισφέροντας 1,4 δισ. σε φόρους, δασμούς και κοινωνικές εισφορές. Τέλος, η Cosco Shipping έχει προσφέρει ακόμα περισσότερα, απευθείας, στην τοπική οικονομία μέσω των αναγκών του στόλου της σε ανεφοδιασμό. Συγκεκριμένα, από το 2010 έχουν καταπλεύσει στο λιμάνι του Πειραιά 3.937 πλοία συμφερόντων της, των οποίων οι ανάγκες καλύφθηκαν από την τοπική οικονομία.