Published on 11 Ιουνίου 2020 | by Greekports
0Επενδύσεις 350 εκατ. δρομολογούνται εντός του 2020 από την COSCO SHIPPING
Με άνοδο η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων παρά την πανδημία – Πρώτο λιμάνι της Μεσογείου και τέταρτο στην Ευρώπη ο Πειραιάς!
Μετά από δέκα χρόνια κοινών προσπαθειών Ελλάδας και Κίνας, το λιμάνι του Πειραιά έγινε το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και το τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη, δημιουργώντας περισσότερες από 10.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας στη χώρα και συμβάλλοντας τόσο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας όσο και στην αναβάθμιση της γεωπολιτικής της σημασίας. Η παγκόσμια κατάταξή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) εκτοξεύτηκε από την 93η το 2010 στην 25η φέτος. Κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, παρά τον αντίκτυπο της επιδημίας, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα αυξήθηκε.
Πριν από μισό αιώνα, στις 5 Ιουνίου 1972, η Κίνα και η Ελλάδα καθιέρωσαν διπλωματικούς δεσμούς, οι οποίοι σηματοδότησαν ένα ορόσημο στην ιστορία των σχέσεων μεταξύ δύο αρχαίων πολιτισμών. Έκτοτε, οι διμερείς σχέσεις έχουν προχωρήσει. Τον Νοέμβριο του 2019, ο Κινέζος Πρόεδρος Xi Jinping πραγματοποίησε μια επιτυχημένη κρατική επίσκεψη στην Ελλάδα, φέρνοντας την ολοκληρωμένη στρατηγική συνεργασία σε μια νέα εποχή. Είχε προηγηθεί λίγες μέρες πριν, η επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κίνα. Εσχάτως η από κοινού καταπολέμηση της επιδημίας Covid-19 δίνει στη φετινή επέτειο των 48 ετών διπλωματικών σχέσεων ιδιαίτερη σημασία, ενισχύοντας περαιτέρω τη φιλία και τη συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών.
Και τώρα ο ναυτιλιακός βραχίονας της κινεζικής οικονομίας, η COSCO SHIPPING, είναι έτοιμος να προχωρήσει ακόμα περισσότερες επενδύσεις στον Πειραιά καθιστώντας τον ΟΛΠ πρωταγωνιστή στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Το θετικό πρόσημο στον όγκο της εμπορικής δραστηριότητας που επέτυχε κατά το πρώτο τρίμηνο και παρά την πανδημία η COSCO SHIPPING στο Λιμάνι του Πειραιά, η οποία διαβλέποντας πως η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αποτελεί την ανθεκτικότερη στην ύφεση δραστηριότητα, επιταχύνει τις σχετικές επενδύσεις.
Συνολικά τρία νέα έργα, που εντάσσονται στις επενδύσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η COSCO SHIPPING στα πλαίσια της επένδυσης της στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΠ το 2016, είτε βρίσκονται ήδη είτε ή θα βρεθούν οσονούπω σε διαγωνιστική διαδικασία, ενώ παράλληλα ο κινεζικός όμιλος επιδιώκει εκ νέου να ωριμάσει την κατασκευή ενός νέου τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ σε μια νέα μη δεσμευτική επένδυση την οποία προσθέτει στο επιχειρησιακό της πλάνο. Παράλληλα το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε τον ΟΛΠ στην προσφυγή του κατά της Περιφέρειας Αττικής με την οποία η τελευταία είχε απορρίψει αίτημά του για έκδοση αδείας ναυπηγείου ανοίγοντας το δρόμο σε περαιτέρω επενδύσεις και συνεργασίες στην Ελλάδα.
Αναφορικά με τις επενδύσεις που δρομολογούνται άμεσα σημειώνεται πως ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την επισκευή του Προβλήτα Ι Εμπορευματοκιβωτίων ενώ δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες για τους διαγωνισμούς για την Επέκταση του Σταθμού Αυτοκινήτων (αρχικός προϋπολογισμός 20 εκατ. ευρώ), για την Υπόγεια Σύνδεση Σταθμού Αυτοκινήτων με πρώην χώρο ΟΔΔΥ (5 εκατ. ευρώ) -που θα διευρύνει (κατά 80 περίπου στρέμματα) την δυναμικότητα της αποθήκευσης και διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων- και για την Βυθοκόρηση Λιμένος (8 εκατ. ευρώ). Και βέβαια υλοποιείται ήδη το έργο της επέκτασης του Σταθμού Κρουαζιέρας, με τη συγχρηματοδότηση του ΠΕΠ Αττικής, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Δηλαδή μαζί με τον προβλήτα 4 η COSCO SHIPPING, εν μέσω πανδημίας, «τρέχει» επενδύσεις της τάξης των 350 εκατ., άλλες δεσμευτικές και άλλες επιπρόσθετες.
Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η στρατηγική της COSCO SHIPPING στον Πειραιά και η επιτάχυνση των έργων που σχετίζονται με τα containers πρέπει να τονισθεί πως παρά την μεγάλη κάμψη του διεθνούς εμπορίου ελέω Covid-19 το λιμάνι κατάφερε κατά το πρώτο τρίμηνο να αυξήσει την διακίνηση container στους τρεις προβλήτες του, δηλαδή στον Προβλήτα Ι (που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ) και στου Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ (που διαχειρίζεται η Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ως υποπαραχώρηση). Ο Πειραιάς στους τρεις αυτούς προβλήτες (Ι + ΙΙ + ΙΙΙ) διακίνησε 1,369 εκατ. ΤΕU (Twenty-foot Equivalent Units ) κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι 1,334 εκατ. ΤΕU το αντίστοιχο τρίμηνο 2019. Καθώς η διακίνηση στην ΣΕΠ έως και το πρώτο τρίμηνο υποχώρησε κατά 2,4% αλλά αυτή στον Προβλήτα Ι του ΟΛΠ αυξήθηκε, ο Πειραιάς μπόρεσε έστω και οριακά να αντεπεξέλθει στην πρόκληση της πανδημίας. Πηγές του ΟΛΠ και της ΣΕΠ αναφέρουν πως ο Απρίλιος έδειξε κάποια σημάδια ανάκαμψης όπως και ο Μάιος. Το «μυστικό» που εξηγεί την ανοδική κίνηση του Πειραιά βρίσκεται στο γεγονός πως οι ταχύτητες διακίνησης μεταφόρτωσης και διεκπεραίωσης συνολικά των φορτίων είναι τέτοιες που ακόμα και με την ζήτηση στην Ευρώπη καθοδική ο ΟΛΠ αποκτά μεγαλύτερα μερίδια από την συνολική ευρωπαϊκή λιμενική αγορά. Έτσι παραμένει το μεγαλύτερο λιμάνι στην Μεσόγειο, τίτλο που κατέκτησε το 2019, αφού η ισπανική Βαλένθια διακίνησε 1,302 εκατ. ΤΕU το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι 1,357 ΤΕU το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Η διαρκώς αυξανομένη δυναμική των εμπορευματοκιβωτίων, σε αντίθεση με αυτή της αγοράς της κρουαζιέρας, της επιβατηγού ναυτιλίας και της διακίνησης οχημάτων που πλήττονται από την πανδημία, είναι και ο λόγος που η COSCO SHIPPING στρέφει πλέον τις προσπάθειές της και στην επίτευξη συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση για την αδειοδότηση της επενδυτικής της πρότασης αξίας 200 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη ενός τέταρτου προβλήτα. Είναι αυτές οι συζητήσεις που αναμένεται να επιταχυνθούν καθώς η μεν COSCO SHIPPING θέλει τον 4ο προβλήτα για να αυξήσει την δυναμικότητα της η δε κυβέρνηση την επένδυση για να μετριάσει τις συνέπειες της ύφεσης από την πανδημία.
Στα πλαίσια της περαιτέρω ανάπτυξης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς εκχώρησε συμβουλευτικό και διαχειριστικό ρόλο για τον προβλήτα Ι στην άμεση θυγατρική της COSCO SHIPPING στον Πειραιά, ΣΕΠ ΑΕ (που είναι η παραχωρησιούχος των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ). Ο προβλήτας Ι τελούσε και παραμένει υπο την άμεση διαχείριση και εκμετάλλευση του ΟΛΠ (και οι επιδόσεις του υστερούσαν σημαντικά αυτές των δυο άλλων) αλλά το προφανές success story των γειτονικών ΙΙ και ΙΙΙ που τρέχει η COSCO SHIPPING οδήγησε τη διοίκηση στην προσπάθεια να «μεταγγίσει» τεχνογνωσία και, βέβαια, εμπορευματική κίνηση.
Το 2019 ήταν η πιο επιτυχής χρονιά από άποψη κερδοφορίας για τον ΟΛΠ και η επιτυχημένη οικονομική διαχείριση δημιουργεί όχι μόνον οφέλη για τους μετόχους αλλά και πρόσθετα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο λόγω της αύξησης του ανταλλάγματος παραχώρησης, των μερισμάτων, των φόρων κλπ. ενώ συμβάλλει στην ευημερία των τοπικών κοινωνιών συντηρώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας και δημιουργώντας συνεχώς νέες.
Ο κύκλος εργασιών του ΟΛΠ το 2019 ανήλθε σε € 149,2 εκατ. έναντι € 132,9 εκατ. της χρήσης 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 12,3 %. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε € 47,6 εκατ. έναντι € 42,3 εκατ. της χρήσης 2018 παρουσιάζοντας αύξηση 12,5% και το καθαρό αποτέλεσμα βελτιώθηκε κατά 27 % στα € 35,4 εκατ. έναντι € 27,9 εκατ. την χρήση του 2018. Η εισηγμένη καταβάλλει έτσι € 5,4 εκατ. ως αντάλλαγμα παραχώρησης στο Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση 2019 έναντι € 4,8 εκατ. το 2018. Τα ταμειακά της διαθέσιμα ανήλθαν σε € 106,7 εκατ. έναντι € 80,9 εκατ. το 2018 ενώ το μέρισμα ανά μετοχή, που λαμβάνει και το δημόσιο που παραμένει μέτοχος μειοψηφίας στο λιμάνι, ανέρχεται σε € 0,5388 από € 0,424 το 2018 (αύξηση 27%).