Published on 17 Απριλίου 2018 | by Greekports
0Προς μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ναυτιλίας
Πηγή: kathimerini.gr
Στόχο για μεγάλη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ναυτιλίας αποφάσισε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ). Τη συμφωνία χαιρετίζει και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), ως το πρώτο αλλά κρίσιμο βήμα προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από υδρογονάνθρακες. Η περιβαλλοντική επιτροπή του ΙΜΟ αποφάσισε την Παρασκευή, τελευταία ημέρα της 72ης συνόδου της, έπειτα από δύο εβδομάδες έντονων και δύσκολων διαπραγματεύσεων, την «αρχική στρατηγική» που προβλέπει μείωση 50% των αερίων θερμοκηπίου έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% μέχρι το 2030, στοχεύοντας με συγκεκριμένες προσπάθειες προς το 70% έως το 2050.
Η ΕΕΕ, ο αντιπροσωπευτικός φορέας της ελληνόκτητου ποντοπόρου, χαρακτηρίζει την εξέλιξη απόφαση-σταθμό που ευθυγραμμίζει τη συνδρομή της παγκόσμιας ναυτιλίας στην επιθυμούμενη μείωση αερίων ρύπων με τη Συμφωνία των Παρισίων.
Η στρατηγική αυτή προβλέπεται να οριστικοποιηθεί έως το 2023 και εκτιμάται πως ανοίγει τον δρόμο για την υιοθέτηση παγκόσμιων μέτρων που θα επιτρέψουν στη ναυτιλία να επιτύχει τους συμφωνημένους στόχους. Ο ΙΜΟ, ο εξειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, αρμόδιος για τη θέσπιση διεθνών κανόνων στη ναυτιλία, εμφανίζεται να πέτυχε έναν ισορροπημένο, πολιτικό συμβιβασμό, ο οποίος είναι και λειτουργικός για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σχολιάζοντας την απόφαση, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, δήλωσε πως «η απόφαση του ΙΜΟ αποτελεί ορόσημο για την παγκόσμια ναυτιλία και θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει σεβαστή από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Η στρατηγική που συμφωνήθηκε από την 72η σύνοδο είναι η πρώτη του είδους, όχι μόνο επειδή υπερβαίνει τη Συμφωνία των Παρισίων χάρη στη συμπερίληψη ποσοτικών στόχων, αλλά και διότι, με τον τρόπο αυτό, η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιομηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσμίως συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών του εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου».
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται πως η εν λόγω απόφαση δεν είναι παρά η αρχή μιας μακράς και δύσκολης διαδικασίας με απώτερο σκοπό την εκπόνηση και εφαρμογή εφικτών και λειτουργικών παγκόσμιων μέτρων που να εγγυώνται την ασφαλή ναυσιπλοΐα και να εξασφαλίζουν ίσους όρους παγκόσμιου ανταγωνισμού, ελαχιστοποιώντας παράλληλα πιθανό αντίκτυπό τους στην αναπτυσσόμενη παγκόσμια οικονομία και το αυξανόμενο διεθνές εμπόριο, επισημαίνει η ΕΕΕ.