Published on 21 Δεκεμβρίου 2016 | by Greekports
0ΚΕΠΕ: Η ενίσχυση των συνδυασμένων μεταφορών μπορεί να ισχυροποιήσει την οικονομία
H Ελλάδα οφείλει να προσαρμοστεί άμεσα στις τρέχουσες συνθήκες του διεθνούς εμπορίου, τους σύγχρονους τρόπους εφοδιαστικής και τις παγκόσμιες ανακατατάξεις των αγορών των επενδυτών-παρόχων μεταφορικών υποδομών και της διακίνησης φορτίων. Αυτό επισημαίνει μελέτη του ΚΕΠΕ με τίτλο «Εμπορευματικές Μεταφορές και Ανάπτυξη Διεθνών Εφοδιαστικών Κόμβων στην Ελλάδα» που προσμετρά την υπαρκτή και δυνητική συνεισφορά του κλάδου στην οικονομία.
Κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, η συνολική δραστηριότητα του τομέα των μεταφορών μειώθηκε σημαντικά, φθάνοντας το 2013 το 7,8% της Εθνικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας και το 4,3% της απασχόλησης (1,6% στις εμπορευματικές μεταφορές), ενώ, περιλαμβάνοντας και τους κλάδους που συνδέονται με τις (εμπορευματικές) μεταφορές, τα ποσοστά αυτά ανέρχονται στο 11,6% και το 11,1%, αντίστοιχα, σύμφωνα με το ΚΕΠΕ.
Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές και οι δραστηριότητες εφοδιαστικής έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην απασχόληση, ενώ οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην προστιθέμενη αξία (άνω του 50% του τομέα), με θετική εξέλιξη την περίοδο της κρίσης, τη μεγαλύτερη και αυξανόμενη συμβολή στο εμπορικό ισοζύγιο, και καθοριστική συμβολή (μαζί με τις αεροπορικές) στο ισοζύγιο υπηρεσιών.
Την ίδια περίοδο, οι υπηρεσίες εφοδιαστικής είχαν τη σημαντικότερη θετική ποσοστιαία μέση συμβολή (0,7%) στη συνολική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία, αποτυπώνοντας την καθοριστική συνεισφορά τους, μαζί με τις θαλάσσιες μεταφορές, στη βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων της χώρας.
Ωστόσο, αναφέρουν οι συντάκτες της μελέτης του ΚΕΠΕ, η συνολική εμπορευματική κίνηση στη χώρα εξυπηρετείται με εξαιρετικά άνισο τρόπο μεταξύ των επιμέρους δικτύων, υπέρ των θαλάσσιων και οδικών μεταφορών, οι οποίες είναι κατά σειρά και οι πλέον παραγωγικοί κλάδοι του τομέα, έναντι των σιδηροδρομικών και των αεροπορικών μεταφορών, με τις τελευταίες να εστιάζουν σε προϊόντα υψηλότερης μοναδιαίας αξίας.
» Η χώρα οφείλει να βελτιώσει άμεσα την ανταγωνιστική της θέση σε μια σειρά από δείκτες εμπορίου, σχετικά με τη διαθεσιμότητα και ποιότητα των χερσαίων και λιμενικών υποδομών, τους συνδυασμένους τρόπους μεταφοράς εμπορευμάτων, την αποτελεσματικότητα των εφοδιαστικών της υπηρεσιών, τις συνθήκες ρύθμισης και λειτουργίας των σχετικών αγορών, τις διεθνείς εμπορικές συμφωνίες και το μεταφορικό κόστος εισαγωγής-εξαγωγής φορτίων, τόσο διασυνοριακά όσο και στην ενδοχώρα, ιδιαίτερα, σε σύγκριση με τη σχετική θέση άλλων ανταγωνιστριών χωρών της Ν.Α. Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου. Ο ρόλος των διεθνών συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών περιορίζεται σήμερα σχεδόν αποκλειστικά στις μεταφορές τύπου Ro-Ro στην Πάτρα και την Ηγουμενίτσα. Η ενίσχυση των συνδυασμένων μεταφορών, ειδικότερα μεταξύ των θαλάσσιων και σιδηροδρομικών μεταφορών, για τη διαμετακόμιση φορτίων σε μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις, αποτελεί τον πλέον βιώσιμο και ανθεκτικό τρόπο ανάπτυξης του εθνικού μεταφορικού συστήματος, ώστε η χώρα να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στη ραγδαία αύξηση της διακίνησης μέσω θαλάσσης εμπορευματοκιβωτίων εξωτερικού από και προς τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και άλλους προορισμούς.
Πηγή: kepe.gr