Published on 23 Δεκεμβρίου 2015 | by Greekports
0Συνεπής στο ραντεβού της με τον Πειραιά η Cosco
Συνεπής στο ραντεβού της με τον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της διαχειρίστριας του λιμανιού του Πειραιά ΟΛΠ ΑΕ αλλά και τις προσδοκίες της αγοράς η κινεζική Cosco κατέθεσε το μεσημέρι της Δευτέρας προσφορά για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της εισηγμένης.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είναι η πρώτη μεγάλη αποκρατικοποίηση που προχωράει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ καθώς τόσο τα περιφερειακά αεροδρόμια όσο και άλλοι διαγωνισμοί όπως του Αστέρα έχουν προτιμητέο επενδυτή που έχει ανακηρυχτεί από την προηγούμενη διοίκηση/εις του ΤΑΙΠΕΔκαι επί κυβερνήσεως ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Συγκεντρώνει έτσι την προσοχή του συνόλου της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας –αλλά και των δανειστών- τόσο για τον τρόπο με τον οποίο διενεργείται όσο και για το ενδιαφέρον και τίμημα που τελικά προσέλκυσε. Υπό αυτό το πρίσμα ουδείς έγινε σοφότερος εχθές…
Οι πρώτες πληροφορίες θέλουν την Cosco να είναι και η μόνη εκ των υποψηφίων που συμμετέχουν στην β’ φάση του διαγωνισμού η οποία κατέθεσε προσφορά. Κάτι όμως που το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου που διενεργεί τον διαγωνισμό αρνήθηκε να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει αναβάλλοντας τις σχετικές επίσημες ανακοινώσεις στις 12 Ιανουαρίου. Μια κίνηση που αιφνιδίασε όμως την αγορά και τροφοδοτεί έντονη σεναριολογία από τη Δευτέρα το απόγευμα οπότε και εξέπνευσε η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Όπως όμως προκαλεί και εκνευρισμό στην κινεζική πλευρά, όπως πληροφορείται το Capital.gr, καθώς η πράγματι ασυνήθιστη στάση αυτή του ΤΑΙΠΕΔ ερμηνεύεται εν ολίγοις ως αδόκιμη διαπραγματευτική τακτική.
Να σημειωθεί πως η γνωστοποίηση της κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς της Cosco δεν έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά από επικοινωνία που πρώτο έκανε το capital.gr με τον κινεζικό όμιλο.
Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ με τους οποίους επικοινώνησε το capital.gr αναφέρουν πως η μη ανακοίνωση του αριθμού των υποψηφίων γίνεται επειδή «τα επόμενο διάστημα πρέπει να γίνει μια πολύ λεπτή και πολυεπίπεδη διαπραγμάτευση προκείμενου να επιτευχτεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα τόσο σε επίπεδο τιμήματος όσο και σε επίπεδο επενδύσεων».
Από την πλευρά τους κύκλοι με άριστη συνήθως γνώση των κινήσεων του έτερου μεγάλου υποψήφιου επενδυτή, της APM Terminals (θυγατρικής της εισηγμένης AP Moeller – Maersk A/S), απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του capital.gr για το κατά πόσον η APM κατέθεσε τελικά προσφορά ή όχι συνέστησαν αναμονή. Το ζήτημα του τι έπραξε η Maersk πάντως –η οποία μέχρι και προ εβδομάδων άφηνε να εννοηθεί πως θα καταθέσει δεσμευτική προσφορά – πιθανόν να ξεκαθαρίσει σύντομα αφού ως εισηγμένη δημόσια εταιρεία οφείλει να ενημερώνει το ευρύ επενδυτικό κοινό. Η στάση της άλλωστε θα αποτελέσει ενδεχομένως και δείγμα γραφής για το ενδιαφέρον της για τον ΟΛΘ στον διαγωνισμό για την πώληση του οποίου επίσης συμμετέχει.
Η τρίτη εκ των υποψηφίων, η International Container Terminal Services από τις Φιλιππίνες επίσης δεν προέβη σε καμία ανακοίνωση.
Στον διαγωνισμό, προβλέπεται η διάθεση αρχικά του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ ΑΕ και σε ορίζοντα πενταετίας ποσοστού 16% σε τέσσερις διαφορετικές προκαθορισμένες ημερομηνίες οι οποίες θα συνδεθούν με την πρόοδο σε επενδύσεις που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο προτιμητέος επενδύτης.
Οι επενδύσεις αυτές θα συναξιολογηθούν με το οικονομικό τίμημα για την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή ενώ αναμένεται να ζητηθούν και βελτιωμένες προσφορές. Η αποσφράγιση των τεχνικών προτάσεων εκτιμάται ότι θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες ενώ των οικονομικών στις αρχές Ιανουαρίου.
Ο ΟΛΠ τελεί υπό αποκρατικοποίηση από το 2011 οπότε και μεταφέρθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ το πρώτο πακέτο μετοχών του δημοσίου στην εισηγμένη. Το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε την πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 5 Μαρτίου του 2014 μετά από δυόμιση χρόνια διαπραγμάτευσης για τον περιβόητο πλέον φιλικό διακανονισμό με την Cosco για την επέκταση της επένδυσης που ήδη είχε κάνει στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού με επιπλέον δαπάνες της ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ. Λίγους μήνες αργότερα προκρίθηκαν στη δεύτερη φάση του ΟΛΠ πέντε υποψήφιοι επενδυτές. Εκτοτε αρχικά η πολιτική αστάθεια και αργότερα οι αντιρρήσεις στελεχών της νέας τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ πάγωσαν τον διαγωνισμό ωσότου η συμφωνία για το τρίτο μνημόνιο τον επέβαλε.
Στη απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει συνέβαλε βέβαια και το γεγονός πως το Πεκίνο έχει καταστήσει τον διαγωνισμό για τον Πειραιά ως σηματωρό και θρυαλλίδα ταυτόχρονα για την περαιτέρω δραστηριοποίηση της Κίνας στον ελληνικό επενδυτικό χάρτη. Έχει άλλωστε εντάξει τον Πειραιά ως κομβικό σημείο στους νέους δρόμους του μεταξιού που προωθεί με μεθοδικότητα αναφορικά με το εμπόριο Κίνας – Ευρώπης.
Και είναι για αυτούς τους λόγους που πολλοί εκτιμούν πως τελικά η Cosco θα επικρατήσει στον διαγωνισμό και παράλληλα πιθανολογούν πως μπορεί να απέτρεψαν κάθοδο της Μaersk.
Πηγή: capital.gr