Ad
Ad

News

Published on 02 Αυγούστου 2019 | by Editor

0

10η ναυτιλιακή μητρόπολη του κόσμου η Αθήνα

Πηγή: kathimerini.gr

Το ευρύτερο σύμπλεγμα Αθήνας – Πειραιά επανήλθε μεταξύ των 10 μεγαλύτερων παγκόσμιων μητροπολιτικών κέντρων, πλην όμως εξαιτίας της ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά μετά την εξαγορά του από την Cosco και όχι λόγω της εμπορικής του ναυτιλίας. Αυτό προκύπτει από την ετήσια έκθεση του Baltic Exchange για τις διεθνείς μητροπόλεις της ναυτιλίας και καταδεικνύει την αδυναμία, τουλάχιστον προσώρας, όχι μόνον να προσελκύσει αλλά και να συγκρατήσει ναυτιλιακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ποντοπόρο. Και αυτό, παρά το γεγονός πως η ελληνόκτητη ναυτιλία ελέγχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο διεθνώς με βάση τη συνολική χωρητικότητα. Η εξέλιξη δεν αποτελεί έκπληξη για τους επαΐοντες, ενώ πριν από λίγους μήνες άλλη μελέτη, της Petrofin Research, αποκάλυψε πως ο αριθμός των ναυτιλιακών επιχειρήσεων που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα, από 926 το 1998, περιορίστηκε στις 588 το 2018.

Η Αθήνα επανήλθε ύστερα από ένα χρόνο απουσίας και φέτος στη δεκάδα των μεγάλων μητροπολιτικών κέντρων, ξεπερνώντας οριακά στη σχετική βαθμολογία το Τόκιο αλλά και επειδή το Μπουσάν διολίσθησε σημαντικά λόγω ενδογενών νοτιοκορεατικών λόγων. Η Αθήνα το 2018 είχε βρεθεί εκτός δεκάδας, δίδοντας τη θέση της στο Μπουσάν της Νοτίου Κορέας. Σύμφωνα με τον δείκτη «2019 Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development (ISCD)», στην ίδια λίστα που φιγουράρει ουραγός στην 10η θέση Αθήνα, η Σιγκαπούρη καταλαμβάνει στην πρώτη θέση για έκτη συνεχή χρονιά. Ο δείκτης παρέχει μια κατάταξη της απόδοσης των μεγαλύτερων πόλεων στον κόσμο που προσφέρουν υπηρεσίες στον ναυτιλιακό και λιμενικό τομέα.

Στα μέσα Μαρτίου έγινε γνωστό πως το 2018 σημειώθηκε νέα μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα και διαχειρίζονται ελληνικών συμφερόντων πλοία. Από 597 επιχειρήσεις το 2017, περιορίστηκαν στις 588, αλλά η έξοδος από την Ελλάδα ή και συνολικά από την αγορά είναι μεγαλύτερη καθώς στην καταμέτρηση περιλαμβάνονταν και νέες επιχειρήσεις που ξεκίνησαν πέρυσι τη δραστηριότητά τους. Η μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων έρχεται να προστεθεί σε αυτή του 2017 οπότε και εξέλειψαν 52 ναυτιλιακές. Σε μια πιο μακροπρόθεσμη θεώρηση, τα νούμερα είναι ακόμα πιο απογοητευτικά: από τις 926 ναυτιλιακές που κατέγραψε το 1998 για πρώτη φορά η Petrofin έως τις 588 τώρα, έχουν εκλείψει 338 επιχειρήσεις. Σε ποσοστό, οι «απούσες» ναυτιλιακές αντιστοιχούν στο ένα τρίτο του προ εικοσαετίας πλήθους.

Τα στοιχεία αυτά προέκυψαν από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research η οποία ήρθε λίγες ημέρες μετά την έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), η οποία έδειξε και μεγάλη έξοδο από το ελληνικό νηολόγιο. O ελληνόκτητος στόλος που καταγράφηκε υπό ελληνική σημαία μειώθηκε σε σχέση με πέρυσι τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα, και στα μέσα Μαρτίου περιελάμβανε 671 πλοία ή λιγότερο από το 15% του συνόλου των ελληνόκτητων πλοίων. Πρόκειται για ακόμα μία ένδειξη πως η Ελλάδα δεν μπορεί να αξιοποιήσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που δυνητικά έχει ως η μεγαλύτερη δύναμη στο θαλάσσιο εμπόριο παγκοσμίως και η οποία οφείλεται στις γραφειοκρατικές παθογένειες αλλά και στο υψηλό κόστος που συνεπάγονται οι ποσοστώσεις στις επανδρώσεις. Η ανάλυση της σημαίας των πλοίων που ανήκουν σε ελληνικές μητρικές εταιρείες δείχνει ότι η Λιβερία προσέθεσε 16 ελληνόκτητα πλοία και τα νησιά Μάρσαλ άλλα 14 πλοία. Από την άλλη πλευρά, μειώσεις σημειώθηκαν στον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων και υπό κυπριακή και μαλτέζικη σημαία, γεγονός που μαρτυρά μια έξοδο από ευρωπαϊκά νηολόγια εν γένει. Αυτά τα μητρώα κατέγραψαν ζημίες 26 και 7 πλοίων αντίστοιχα. Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και του νησιών Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του στόλου της Ελλάδας με 840 και 838 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους.


About the Author





greekportsads

Comments are closed.

Back to Top ↑