Published on 20 Μαΐου 2019 | by Greekports
0Στην κορυφή της Μεσογείου το λιμάνι του Πειραιά
Θρυαλλίδα ανάπτυξης και απασχόλησης η ιδιωτικοποίηση
31.000 θέσεις εργασίας και 0,8% στο ΑΕΠ φέρνουν οι επενδύσεις της COSCO στον ΟΛΠ
Καταλυτικής σημασίας για την αύξηση της απασχόλησης στην Ελλάδα, αλλά και την ανάπτυξη εν γένει, αποδεικνύεται η μεγάλη επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Με αιχμή την απόκτηση της πλειοψηφίας του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς το 2016 αλλά και την εκμετάλλευση από την Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ (ΣΕΠ) των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ από το 2009 απασχολούνται ήδη άμεσα περισσότεροι από 3.000 εργαζόμενοι. Εργαζόμενοι που απολαμβάνουν αμοιβές σημαντικά άνω του μέσου όρου στην Ελλάδα. Οι δε έμμεσες θέσεις απασχόλησης που δημιουργεί η τόνωση της λιμενικής δραστηριότητας υπολογίζονται σε τουλάχιστον άλλες τόσες ενώ επιπλέον θέσεις εργασίας αναμένεται να δημιουργηθούν κατά την υλοποίηση των επενδύσεων συνολικού ύψους 612 εκατομμυρίων ευρώ που προβλέπει το επενδυτικό πλάνο της COSCO . Οι περισσότερος από αυτές είναι νέες θέσεις όμως ακόμα σημαντικότερο είναι το γεγονός πως μέσα στα επόμενα έξι χρόνια, και συγκεκριμένα έως το 2025, υπολογίζεται από το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) πως θα δημιουργηθούν συνολικά τριάντα μία χιλιάδες (31.000) νέες θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ «το 2025 το επίπεδο του ΑΕΠ θα είναι κατά 0,8% υψηλότερο εξαιτίας της επένδυσης της COSCO στον Πειραιά και οι παράγοντες ζήτησης που συνδέονται με την κατασκευή και λειτουργία του έργου δημιουργούν συνολικά περισσότερες από 31 χιλ. νέες θέσεις εργασίας». Επιπλέον, «η επένδυση συμβάλει στη μείωση του δημοσίου χρέους μακροχρόνια κατά 2,3 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ».
Για τους λόγους αυτούς είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί άμεσα η -ήδη επί μακρόν καθυστερούμενη από τις υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου- αδειοδοτική διαδικασία του επενδυτικού προγράμματος της COSCO στον Πειραιά και να ξεκινήσουν τα έργα. Κάτι το οποίο ζητά με κάθε τρόπο η διοίκηση του λιμανιού. Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε. Captain Fu Chengqiu «το 2018 ήταν η πιο επιτυχής χρονιά για την ΟΛΠ Α.Ε. από άποψη κερδοφορίας μέχρι την επόμενη! Όλες οι επιχειρησιακές μονάδες συνεχώς βελτιώνουν την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και το οικονομικό τους αποτέλεσμα. Περιμένουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα να έχουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις από το ελληνικό κράτος ώστε να επιταχύνουμε την υλοποίηση των επενδύσεων, που όπως προκύπτει και από τα σημερινά αποτελέσματα δημιουργούν προστιθέμενη αξία και μακροπρόθεσμα οφέλη για τους μετόχους, τους εργαζομένους, τις τοπικές κοινωνίες και όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη της ΟΛΠ Α.Ε.»
Η ανάπτυξη του λιμένα Πειραιώς και η δημιουργία ενός κέντρου διεθνούς εμβέλειας για το διαμετακομιστικό εμπόριο αλλά και για τον τουρισμό και την κρουαζιέρα αναμένεται να έχει πολλαπλές θετικές επιδράσεις στην εγχώρια οικονομία και κοινωνία μέσω των αμέσων επενδυτικών επιδράσεων αλλά και των συνεργειών και των λοιπών καθετοποιημένων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν, υπογραμμίζει ο ΙΟΒΕ. Προσθέτει δε ότι η «παρουσία της COSCO στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΠ αναμένεται να συμβάλλει στην ενίσχυση των αναπτυξιακών ρυθμών ανόδου της ελληνικής οικονομίας». Η άνοδος του ΑΕΠ θα προέλθει από το συμβατικά υποχρεωτικό επενδυτικό πρόγραμμα της COSCO , αλλά και τις λοιπές επενδύσεις που αναμένεται να πραγματοποιηθούν μεσοπρόθεσμα. Επιπλέον, σημαντική ενίσχυση στην άνοδο του ΑΕΠ θα προέλθει από την δημιουργία πρόσθετων εισοδημάτων (επιχειρηματικών, αλλά και μισθών) από τη λειτουργία του λιμένα, αλλά και την άνοδο των εξαγωγών υπηρεσιών.
Μέχρι τώρα, και πριν καν προχωρήσουν οι νέες επενδύσεις της COSCO -η οποία ήδη στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, στο μετοχικό κεφάλαιο και σε άλλες δραστηριότητες στον Πειραιά έχει επενδύσει/δαπανήσει σχεδόν δύο δισεκατομμύρια ευρώ-, το λιμάνι του Πειραιά έχει αναρριχηθεί στην παγκόσμια κατάταξη λιμένων με ραγδαίος ρυθμούς , από τη 93η στη 32η θέση, και σύντομα αναμένεται να είναι το μεγαλύτερο σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων την Μεσόγειο και μέσα στο Top 5 της Ευρώπης. Η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων φέτος θα ξεπεράσει τα 5 εκ. TEU. Ήδη κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 έχει σημειωθεί νέο ρεκόρ διακίνησης στους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και οι τρεις μαζί αθροιστικά ξεπέρασαν τα 1,33 εκατ. TEU.
Τον Αύγουστο του 2016 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ στο μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο του κόσμου τη COSCO Shipping. Η αγορά των μετοχών συνοδευόταν με την ανάληψη της υποχρέωσης ενός πακέτου επενδύσεων 294 εκατ. ευρώ που αφορούν το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών και στοχεύουν στην ολιστική ανάπτυξη του λιμένος. Δεν επαρκούν όμως για να καλύψουν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της λιμενικής βιομηχανίας ώστε να ανταποκριθεί ο Πειραιάς στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό. Για το λόγο αυτό η Διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε. λειτουργώντας ως μακροχρόνιος και υπεύθυνος επενδυτής συμπεριέλαβε στο Master Plan του λιμένος πέραν των υποχρεωτικών επιπλέον – εθελοντικές – επενδύσεις ύψους 318 εκατ. ευρώ, οι οποίες είναι απολύτως απαραίτητες ώστε να μην απωλέσει ο Πειραιάς την ελκυστικότητά και το συγκριτικό του πλεονέκτημα.
Οι πρόσθετες αυτές επενδύσεις οι οποίες λειτουργούν συμπληρωματικά στις υποχρεωτικές επενδύσεις ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του Πειραιά και συντελούν στην μετατροπή του σε ένα μεγάλο hub στη Μεσόγειο, που θα πρωταγωνιστεί στην παροχή μίας μεγάλης γκάμας υπηρεσιών: κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα, container και car terminals, εφοδιαστική αλυσίδα. Οι πρωτιές που επιτυγχάνει το λιμάνι του Πειραιά δεν θα είχαν τόση σημασία αν δεν συνοδεύονταν από απτά αποτελέσματα που να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της τοπικής και εθνικής οικονομίας και να διαχέονται στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
Οι επενδύσεις μόνο στο container terminal έχουν συμβάλλει στη δημιουργία σχεδόν 2.000 άμεσων θέσεων εργασίας που αφορούν σε διάφορους τομείς λιμενικών υπηρεσιών (φορτοεκφόρτωση, αποθήκευση, logistics κα) και ακόμη περισσότερες νέες θέσεις σε συμπληρωματικές υπηρεσίες όπως μεταφορές, εφοδιαστική αλυσίδα, διαχείριση αποβλήτων κα. Επίσης μετά τη μεταβίβαση των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. η νέα διοίκηση διατήρησε τον αριθμό προσωπικού (περίπου 1.000 άτομα) δείχνοντας εμπιστοσύνη στο ελληνικό δυναμικό. Συνολικά λοιπόν υπάρχουν 3.000 άτομα που απασχολούνται άμεσα στο λιμάνι του Πειραιά.
Και βέβαια εκτός από τις θέσεις εργασίας οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά ενίσχυσαν τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου ποικιλοτρόπως: Αντάλλαγμα παραχώρησης της ΣΕΠ, αντάλλαγμα παραχώρησης της ΟΛΠ ΑΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο, Μερίσματα, Φόρος Εισοδήματος επί των συνεχώς αυξανόμενων κερδών, ΦΜΥ, ΦΠΑ, Ασφαλιστικές Εισφορές κλπ. Με βάση υπολογισμούς οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά κατά την τελευταία δεκαετία έχουν αποφέρει επιπλέον έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο της τάξης των 800 εκατ. ευρώ., χωρίς βέβαια να υπολογίζονται σε αυτό το ποσό οι επενδύσεις σε υποδομές ή το τίμημα για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε. που αν αθροιστούν προσεγγίζουν τα 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου.
Καθίσταται σαφές πως υγιείς επενδύσεις σαν της COSCO δημιουργούν και συνθήκες υγιούς ανάπτυξης για την τοπική οικονομία συμβάλλοντας στην κοινωνική ευημερία. Τέτοιες επενδύσεις που θα φέρουν ακόμη καλύτερα αποτελέσματα συμπεριλαμβάνει και το Master Plan που επιδιώκει να υλοποιήσει ο ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά ακολουθώντας ένα μοντέλο ανάπτυξης που, σεβόμενο το περιβάλλον και με επίκεντρο τον άνθρωπο, θα καταστήσει τον Πειραιά ένα πρότυπο και πρωτοπόρο παγκόσμιου βεληνεκούς λιμάνι του 21ο αιώνα.