Published on 17 Μαΐου 2018 | by Greekports
0Η COSCO Shipping μεταμορφώνει τον Πειραιά σε παγκόσμια δύναμη
Ξεπερνούν τα 2 δισεκατομμύρια οι επενδύσεις καθώς το Πεκίνο οικοδομεί στον ΟΛΠ την ευρωπαϊκή της πύλη.
Δυο χρόνια μετά την εξαγορά φορτία, κίνηση, επιβάτες, πωλήσεις, θέσεις εργασίας και κέρδη αυξάνονται.
Η επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά έχει γίνει παγκόσμιο πρότυπο συνεργασίας στο πλαίσιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού. Δυο χρόνια σχεδόν μετά την ανάληψη του έλεγχου της ΟΛΠ Α.Ε. η COSCO έχει οδηγήσει τον Πειραιά σε πολύ υψηλότερα επίπεδα επιδόσεων και οικονομικών αποτελεσμάτων με όφελος για ολόκληρη την ελληνική οικονομία και την γεωπολιτική σημασία της χώρας και συνεχίζει ακάθεκτη «Οι Κινέζοι ηγέτες έχουν δώσει ένα σαφές μήνυμα: η Κίνα αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στον καίριο ρόλο της Ελλάδας στην πρωτοβουλία Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος. Η Κίνα είναι έτοιμη να ενώσει τις δυνάμεις της με την Ελλάδα για την καλλιέργεια ακόμα καλύτερων προοπτικών συνεργασίας και μεγαλύτερης αισιοδοξίας για το άμεσο αλλά και το απώτερο μέλλον» σημειώνει ο Τζόου Σιαολί πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα.
Ήδη η συνολική επένδυση της COSCO στον Πειραιά ξεπερνά τα δυο δισεκατομμύρια ευρώ εάν συνυπολογιστούν τα κεφάλαια που έχει βάλει από το 2008 και αυτά που έχει δεσμευτεί πως θα τοποθετήσει έως το 2021. Ήδη το απευθείας απασχολούμενο προσωπικό της COSCO στο λιμάνι έχει ξεπεράσει τα 2.200 άτομα.
Η αρχή
Το 2014, Κίνα και Ελλάδα συμφώνησαν να αναθεωρήσουν τη συμφωνία παραχώρησης για τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων 2 και 3 και τον Ιανουάριο του 2015, ξεκίνησε η επέκταση του Προβλήτα 3, γεγονός που σηματοδότησε ένα μεγάλο βήμα στη διμερή συνεργασία στον Πειραιά. Στη συνέχεια, και παρά τις όποιες αντιξοότητες, τα κοινά συμφέροντα των δύο χωρών και ιδίως οι μεγάλες προοπτικές της σινοελληνικής συνεργασίας στον Πειραιά, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» ή «Νέος Δρόμος του Μεταξιού», ώθησαν τις δύο πλευρές να υπογράψουν τον Απρίλιο του 2016 συμφωνία εξαγοράς του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ). Όταν η συμφωνία ήρθε στο Κοινοβούλιο, τόσο η κυβέρνηση όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης τη στήριξαν με θέρμη και θέσπισαν το απαραίτητο νομικό υπόβαθρο.
Το σήμερα
Σήμερα, η συνολική διακίνηση του Πειραιά έχει εκτοξευθεί πάνω από τα 4,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια (TEU), με το λιμάνι να ενισχύεται στην παγκόσμια κατάταξη κατακτώντας την 38η θέση από την 96η – είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Κάθε εβδομάδα δεκαέξι με δεκαοκτώ εμπορευματικές αμαξοστοιχίες αναχωρούν από τον Πειραιά για την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη. Το πρόγραμμα για τη διασύνδεση των θαλάσσιων και χερσαίων γραμμών Κίνας και Ευρώπης έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά. Επιδιώκοντας να καταστήσει το λιμάνι κεντρικό κόμβο αυτών των γραμμών, η COSCO Greece S.A. έχει δημιουργήσει 55 νέες θαλάσσιες οδούς που συνδέουν τη Μεσόγειο με τη Μαύρη Θάλασσα, τη Μέση Ανατολή, τη Βορειοδυτική Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Ασία και την Αυστραλία.
Το αύριο
Η COSCO θα υλοποιήσει σημαντικά πρόσθετα επενδυτικά σχέδια που προβλέπουν σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιερόπλοιων, καθώς και ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις. Η νέα αποβάθρα στον Προβλήτα 3, δυναμικότητας 20.000 TEU, ήδη λειτουργεί, ενώ η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή στην Ελλάδα ονόματι «Πειραιάς ΙΙΙ», ανυψωτικής ικανότητας 80.000 τόνων, έχει ήδη εγκατασταθεί στο λιμάνι: και οι δύο θα δώσουν νέα πνοή στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο του Πειραιά. Πρόσφατα ο όμιλος COSCO ίδρυσε και μια νέα, εξειδικευμένη εταιρεία logistics στην Ελλάδα, διατρανώνοντας έτσι την αισιοδοξία του για το μέλλον του Πειραιά.
Τα μεγέθη των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνονται με πολλά εξ αυτών να έχουν δυναμικότητα άνω τω 20.000 μονάδων και ο Πειραιάς είναι ένα από εκείνα τα λιμάνια που είναι καλά προετοιμασμένο για να φιλοξενεί αυτούς τους γίγαντες, εξηγούν διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες. Η νεότερη θέση είναι αυτή στον δυτικό προβλήτα ΙΙΙ που εξυπηρετείται ήδη από πέντε Super Super Post Panamax γερανογέφυρες, τις μεγαλύτερες παγκοσμίως, οι οποίες αργότερα φέτος θα αυξηθούν σε οκτώ. Ανάλογος είναι ο εξοπλισμός και στους άλλους προβλήτες της ΣΕΠ ενώ αναμένεται σύντομα ο εκσυγχρονισμός και του προβλήτα Ι που τελεί υπό την απευθείας διαχείριση του ΟΛΠ (η ΣΕΠ Α.Ε. λειτουργεί τους ΙΙ και ΙΙΙ ως υποπαραχωρησιούχος). Ο δυτικός προβλήτας ΙΙΙ είναι μέρος της επένδυσης των 230 εκατομμυρίων ευρώ που ολοκληρώνει η ΣΕΠ Α.Ε., επιπλέον των επενδύσεων ύψους 300 εκατομμυρίων που έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει ο ΟΛΠ έως το 2021.
Captain Fu Chengqiu: ο Πειραιάς γίνεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε., Captain Fu Chengqiu, υπογραμμίζει ότι «η διοίκηση του ΟΛΠ και η China COSCO Shipping παραμένουν προσηλωμένοι στην επίτευξη του στόχου να καταστεί ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα 30 μεγαλύτερα του πλανήτη άμεσα αναπτύσσοντας όλες τις δραστηριότητές του τόσο προς όφελος των μετόχων όσο και προς όφελος της ελληνικής οικονομίας, των εργαζομένων και της ευρύτερης κοινωνίας». Σημειώνει δε πως το νέο επενδυτικό πρόγραμμα των 300 εκατομμυρίων επιταχύνεται και όχι μόνον θα έχει ολοκληρωθεί όπως προβλέπεται έως το 2021 αλλά θα υπερβεί και τα ποσά αυτά καθώς «η COSCO είναι αποφασισμένη να αναβαθμίσει περεταίρω τον Πειραιά ως κεντρική πύλη του ευρώ-ασιατικού εμπορίου».
Με την ολοκλήρωση των έργων, η χωρητικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ θα αυξηθεί σε 6,2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια από 5,5 εκατ. μέχρι τώρα. Επιπλέον ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να διαχειριστεί ετησίως και ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ. Εάν το δυναμικό αυτό αξιοποιηθεί σε ποσοστό 75% δηλαδή διακινηθούν περί τα 5,4 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, ο Πειραιάς τα αμέσως επόμενα χρόνια θα ξεπεράσει εύκολα τα τρέχοντα μεγέθη των δυο ισπανών ανταγωνιστών του.
Καλπάζει διεθνώς
Ήδη ο Πειραιάς ανέβηκε πέρυσι κατά έξι θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη των εμπορικών λιμανιών στην σχετική ετήσια λίστα της ναυτιλιακής επιθεώρησης Lloyd’s List (Global Ports Top 100), στην 38η θέση διεθνώς από την 44η το προηγούμενο έτος. Ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος λιμένας της Μεσογείου ακλουθώντας τα δυο ισπανικά λιμάνια της Αλγεθίρας και της Βαλένθια που βρίσκονται στην 28η και 29η θέση αντίστοιχα. Βρίσκεται δε στην 7η θέση μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών εμπορικών λιμανιών. Φέτος αναμένεται να κινηθεί ακόμα υψηλότερα καθώς βρίσκεται πλέον στα πλάνα και των τριών μεγάλων παγκόσμιων συμμαχιών τακτικών γραμμών, των Ocean Three, 2M και The Alliance και θα διεκδικήσει να αποσπάσει μερίδια από τα άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων
Εντός του 2018 αναμένεται επίσης να ξεκινήσουν τα έργα για την διαμόρφωση του νέου κέντρου logistics στον πρώην Χώρο ΟΔΔΥ έκτασης 90 στρεμμάτων. Εάν δε, έχει ολοκληρωθεί η σχετική αδειοδοτική διαδικασία και οι εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Περιφέρεια Αττικής για την χρηματοδότηση, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσουν και τα έργα προϋπολογισμού 136 εκατομμυρίων ευρώ για την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας. Ειδικότερα εκτός από τις τέσσερεις νέες θέσεις κρουαζιερόπλοιων που σκοπεύει να κατασκευάσει στο νότιο τμήμα του λιμανιού, ικανές να υποδεχτούν επιβατηγά πλοία μήκους έως και 390 μέτρων, ο ΟΛΠ εξετάζει και την κατασκευή μεσοπρόθεσμα πολυτελούς ξενοδοχείου και εμπορικού κέντρου αλλά και χώρων ψυχαγωγίας και εστίασης. Τα συγκεκριμένα έργα θα ενισχύσουν τη θέση του Πειραιά ως βάση homeporting και αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά μέσα στα επόμενα χρόνια τον αριθμό των τουριστών κρουαζιέρας που ξεκινούν από τον Πειραιά το ταξίδι με προορισμό τα ελληνικά νησιά και άλλες περιοχές. Η συνολική αξία των υποχρεωτικών επενδύσεων στον ΟΛΠ που προβλέπονται από την σύμβαση παραχώρησης είναι της τάξης των 300 εκατομμυρίων έως το 2021 και ακόμα 50 εκατομμυρίων έως το 2026 ενώ άλλα 200 εκατομμύρια έχει δεσμευτεί ο κινεζικός όμιλος να ξοδέψει για πρόσθετα έργα μεταξύ των οποίων και ξενοδοχεία. Παράλληλα δρομολογείται και το έργο κατασκευής του πρώτου από τους δυο πενταόροφους χώρους στάθμευσης στο Car Terminal. Ανεξάρτητος μηχανικός που επιβλέπει τα έργα είναι η Hill International.
Ο Πειραιάς αποτελεί ήδη για την αγορά και κυρίως για το Πεκίνο τον συνδετικό κρίκο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης καθώς είναι το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι μετά το Σουέζ και επιδιώκεται να μεταμορφωθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα αναδιανομής φορτίου και ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα Logistics Services της περιφέρειας με υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.
Καλπάζουν και οι οικονομικές επιδόσεις του ΟΛΠ
Η Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς A.E. ανακοίνωσε διπλασιασμό των προ φόρων κερδών για τη χρήση του 2017 η οποία αποδίδεται στην αύξηση των εσόδων από το εμπορικό τμήμα του λιμανιού. Σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση του 2017 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 111,5 εκατ. ευρώ έναντι 103,5 εκατ. το 2016 παρουσιάζοντας αύξηση 7,7 %. Ιδιαίτερα αυξημένα έσοδα παρουσίασαν οι δραστηριότητες στο Container Terminal (προβλήτας Ι) κατά 7 εκατ. ευρώ (53,1%) όπου η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 70,6%, δηλαδή 453.264 ΤEU έναντι 265.716 TEU το 2016, ενώ αυξημένα ήταν και τα έσοδα από την παραχώρηση των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ (που λειτουργεί η θυγατρική της COSCO ΣΕΠ Α.Ε.) κατά 3,4 εκατ. (8,4 %).
Τα κέρδη προ φόρων για το 2017 ανέρχονται σε 21,2 εκατ. έναντι 11,0 εκατ. το 2016 παρουσιάζοντας αύξηση 92% και το καθαρό αποτέλεσμα εμφανίζεται βελτιωμένο κατά 68,6% σε 11,3 εκατ. έναντι 6,7 εκατ. Τα λειτουργικά έξοδα της χρήσης παρουσίασαν μικρή αύξηση 2% και ανήλθαν σε 94,9 εκατ. έναντι 92,8 εκατ. το 2016.Η ΟΛΠ Α.Ε. καταβάλλει 4,1 εκατ. ως αντάλλαγμα παραχώρησης στο δημόσιο για τη χρήση 2017 έναντι 3 εκατ. το 2016 και 2 εκατ. το 2015. Το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανέρχεται σε 0,1712 ευρώ από 0,0892 ευρώ το 2016 (+ 92%).
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε. Captain Fu Chengqiu δηλώνει πως “η πρώτη πλήρης χρονιά της νέας διοίκησης στο λιμάνι του Πειραιά σημαδεύτηκε από πολύ θετικά αποτελέσματα τα οποία οφείλονται πρωτίστως στους εργαζόμενους της εταιρείας. Πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια, με την υλοποίηση του επενδυτικού μας σχεδίου το οποίο ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο τόσο η επιχειρησιακή λειτουργία όσο και η οικονομική αποτελεσματικότητα της ΟΛΠ Α.Ε.”
Νέοι κινεζικοί όμιλοι έρχονται να επενδύσουν στην Ελλάδα
Χάρη στα ενθαρρυντικά αποτελέσματα της επένδυσης της COSCO, μερικές από τις πλέον ισχυρές εταιρείες της Κίνας σπεύδουν στην περιοχή αναζητώντας επενδυτικές ευκαιρίες θυμίζει στους συνομιλητές του με κάθε ευκαιρία ο πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, Τζόου Σιαολί. Μετά την εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ από τη State Grid of China το 2016, η εταιρεία έχει αρχίσει να αναβαθμίζει και διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις υποδομές του ελληνικού δικτύου. Στο μέλλον, Κίνα και Ελλάδα θα καταβάλουν κοινές προσπάθειες για τη σύνδεση των κυριότερων νησιών με την ηπειρωτική χώρα, προωθώντας έτσι την ανάπτυξη ευρύτερων δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας που θα διασυνδέουν Ασία και Ευρώπη και Ασία και Αφρική, έχει αποκαλύψει ο επικεφαλής της κινεζικής διπλωματικής αποστολής στην Ελλάδα. Η μεγαλύτερη ενεργειακή εταιρεία της Κίνας, ο Εθνικός Ενεργειακός Όμιλος, θα εγκαταστήσει στην Ελλάδα τη νέα ευρωπαϊκή έδρα του για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ επιδιώκει να επεκτείνει την υπάρχουσα συνεργασία με την ελληνική πλευρά στις ανανεώσιμες πηγές και την ηλεκτροπαραγωγή με καύση άνθρακα. Πέρυσι τον Σεπτέμβριο, η Air China εγκαινίασε την απευθείας αεροπορική σύνδεση Πεκίνου – Αθήνας και φέτος τον Απρίλιο οι πτήσεις αυξήθηκαν από δύο σε τρεις κάθε εβδομάδα, ενισχύοντας την αισιοδοξία για τις προοπτικές της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας και του κλάδου των εμπορευματικών αερομεταφορών.
Προκειμένου να ενισχυθεί ο συντονισμός της επενδυτικής συνεργασίας Κίνας και Ελλάδας, οι δύο πλευρές κατέστρωσαν ένα τριετές σχέδιο επενδυτικής συνεργασίας. Χώρες των Βαλκανίων, της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη πολυμερών συνεργειών με την Κίνα και την Ελλάδα σε τομείς όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, η πολιτική αεροπορία, οι σιδηρόδρομοι κ.ά. Η Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» θα καταστήσει την Ελλάδα πιο ανταγωνιστική και ευημερούσα επιτρέποντάς της να εκμεταλλευθεί πλήρως την πλεονεκτική της θέση σε περιφερειακό επίπεδο και να διεκδικήσει ηγετικό ρόλο.